poniedziałek, 26 listopada 2012

kobieta w ciąży - a zwolnienie z pracy



Zwracam się do pana z następującym pytaniem. Jestem obecnie w 5 miesiącu ciąży i mam zawartą umowę na czas nieokreślony. Jednakże doszły mnie słuchy, że pracodawca chce się mnie pozbyć i zwolnic przy najbliższej okazji. Jak się domyślam chodzi i sytuację, kiedy zwróciłam mu uwagę, że dokonuje niezgodnego księgowania faktur VAT. Czy mam się czegoś obawiać, czy bycie w ciąży chroni mnie przez wypowiedzeniem umowy o pracę.

Szanowna Pani, na wstępie podkreślić należy, iż fakt bycia w ciąży stawia Panią w nieco bardziej komfortowej sytuacji niż pozostałych pracowników. Owa korzystniejsza sytuacja dotyczy tzw. „ochrony” kobiet w ciąży przed rozwiązaniem lub wypowiedzeniem umowy o pracę. Zgodnie bowiem z kodeksem pracy, pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie ciąży, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
Tym samym pracodawca będzie mógł z Panią rozwiązać stosunek pracy lub go wypowiedzieć wyłącznie wtedy, gdyby zachodziły po Pani stronie zachowania, które cechuje wina w działaniu.
Takim zachowaniem może być ciężkie naruszenie przez Panią podstawowych obowiązków jako pracownika. Tytułem przykładu można wskazać na następujące zdarzenia, które uzasadniają rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia (tzw. zwolnienie „dyscyplinarne”:  niewykonanie polecenia, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz zakłócenie porządku w miejscu, notoryczne spóźnianie się do pracy dezorganizujące pracę pozostałym pracownikom.
Natomiast oceniając Pani uwagę do pracodawcy w zakresie niepoprawnego księgowania faktur VAT, zapewne nie będzie stanowić o podstawie rozwiązania umowy o pracę, bowiem zdarzenie to nie ma winy w działaniu, a zapewne podyktowane było uzasadnionym interesem pracodawcy.
Proszę również pamiętać, że wyżej wymienione przesłanki zawsze są badane przez sąd pracy, w kontekście ich prawdziwości, w sytuacji kiedy złoży Pani w ustawowym terminie pozew.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz