wtorek, 20 listopada 2012

wyjawienie majątku, a nieobecność w sądzie






Witam, mój wierzyciel złożył do sadu wniosek o wyjawienie mojego majątku. Dostałem wezwanie z sądu rejonowego abym zgłosił się w konkretnym dniu, celem przesłuchania mnie w charakterze strony. Stąd moje pytanie- czy moja nieobecność rodzi jakieś negatywne konsekwencje? Jestem przedsiębiorcą, w związku z czym natłok obowiązków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej uniemożliwi mi stawienie się w siedzibie sądu.


W odpowiedzi na pytanie, trzeba wskazać że zgodnie z Kodeksem Postępowania Cywilnego, jeżeli dłużnik bez usprawiedliwionej przyczyny nie stawi się do sądu w celu złożenia wykazu lub przyrzeczenia albo stawiwszy się wykazu nie złoży lub odmówi odpowiedzi na zadane mu pytanie albo odmówi złożenia przyrzeczenia, sąd może skazać go na grzywnę lub nakazać przymusowe doprowadzenie oraz może zastosować areszt nieprzekraczający miesiąca. O skutkach tych winien był Pan być pouczony w wezwaniu na posiedzenie. W razie zastosowania środków przymusu dłużnik może w każdej chwili złożyć wykaz i przyrzeczenie. W wypadku gdy zastosowano wobec niego areszt, dłużnik może domagać się doprowadzenia go przed sąd w celu złożenia wykazu i przyrzeczenia. W wypadku tym sąd nie wzywając wierzyciela niezwłocznie przyjmie wykaz i odbierze przyrzeczenie, po czym zwolni dłużnika. Ubocznie można także wspomnieć, że na postanowienie sądu w przedmiocie skazania na grzywnę oraz orzeczenie aresztu przysługuje zażalenie.  Reasumując, trzeba przyznać, że konsekwencje nieusprawiedliwionego niestawiennictwa są dla dłużnika dotkliwe.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz